Er man altid nødt til at gå på kompromis, når man køber en varevogn? Nej: med en Ford Transit får du det hele. Du får et varerum med plads til det hele, en motor der kan trække det tunge læs uden problemer og et design, der får din forretning til at se professionel og effektiv ud.
Det er svært nok at skulle købe en privat bil til personligt brug, og det bliver kun sværere, når det er en bil til forretningsbrug man er på udkig efter. Pludseligt er det nemlig ikke længere nok, at man personligt føler sig tilfreds med købet: når man køber ind som et firma, så skal det man køber helst kunne ses som en investering. Du skal altså få mere ud af, at købe bilen, end du ville have haft, hvis du ikke havde købt den. Du kan altså ikke nøjes med at mærke efter, om du personligt vil blive glad for at køre rundt i bilen: du er nødt til at regne på, om den valgte bil bidrager med mere end den koster (både nu, og på sigt).
Hvis nu bare alle firmabiler på markedet var designede til perfektion, så ville det ikke være noget problem. Man kunne bare købe den perfekte bil, og så var problemet løst. Desværre har bilmarkedet det med at være mere kompliceret end som så. Specielt når det kommer til kassevogne har det været et marked, der i høj grad tvang købere til at lave svære kompromiser. Helt konkret er der tre forskellige faktorer der typisk spiller ind, når man som virksomhed er på jagt efter en ny varevogn. Man kigger på hvor meget plads der er i bilen: alt efter hvad man har brug for at transportere rundt, så kan man have brug for rigtigt meget plads i varerummet. Derefter kommer motorens størrelse og effektivitet ind i billedet: jo tungere ting man har brug for at køre rundt med, jo kraftigere skal motoren gerne være. Benzinøkonomien spiller dog også en rolle her: jo bedre brændstofeffektiviteten er, jo billigere er det at transporterer varerne rundt. Til sidst har vi selvfølgeligt designet: det kan lyde overfladisk, men bilens udseende spiller faktisk en vigtig rolle, når den bruges i professionelle sammenhænge. Vi mennesker kan ikke helt lade være med at dømme en bog på dens omslag, og det gælder særligt, når der er mange penge involveret. Hvis en kunde ser dig køre rundt i en grim og faldefærdig varevogn, så vil de instinktivt konkludere, at din forretning enten er uprofessionel eller ved at gå konkurs, og så søger de hen til dine konkurrenter.
De forskellige bilproducenter så ud til at fokusere på hver deres af ovenstående faktorer. Nogle producerede biler med masser af plads, men som havde svært ved at køre, hvis bilen blev lastet for tungt. Andre producerede biler med stærke motorer, som dog brændte massevis af benzin af og lignede noget fra 90?erne. Man var altså typisk nødt til at gå på kompromis, og finde ud af hvilken balance imellem faktorerne man var villig til at acceptere.
Men Ford har vist, at kompromiser ikke er nødvendige. Med lanceringen af den nye Ford Transit føler jeg mig ganske sikker på, at de inden længe vil dominere markedet for varevogne endnu mere end de allerede gør.